MELAYU OH MELAYU...

Baru-baru ini, Malaysia sekali lagi dikejutkan dengan perhimpunan manusia beramai-ramai di ibu kota yang telah mendatangkan banyak kerugian kepada banyak pihak yang lain. Katanya bagi menuntut keadilan bagi mereka yang ditahan dibawah akta keselamatan dalam negeri atau lebih dikenali dengan ISA. Kenapa perlu berhimpun? Jika ada sesuatu yang tidak betul atau dasar yang salah tiadakah saluran yang lain yang boleh digunakan yang tidak menyusahkan pihak lain? Satu hakikat yang tidak dapat disangkalkan adalah tentang rkayat kita terutamanya kaum MELAYU memang suka berkumpul dan berhimpun. Terutamanya golongan muda yang masih tiada apa-apa. Buat sahaja apa-apa perhimpunan pun, pasti akan dibanjiri oleh manusia yang bergelar MELAYU dari hiburan sehinggalah kepada penentangan politik seperti ini. Majoriti yang menyertainya adalah anak-anak MELAYU. Suatu hakikat yang sangat pelik, malahan dalam peristiwa yang berlaku baru-baru ini, terdapat juga mereka yang masih bersekolah menyertainya. Demokrasi katanya... bagi memenuhi artikel 10 Perlembagaan Pesekutuan iaitu hak kebebasan bersuara,berhimpun dan berpersatuan. Tetapi tidakkah mereka sedar bahawa apa yang diakukan oleh mereka ini merugikan diri sendiri? Terutamanya kepada mereka yang masih menuntut terutamanya yang masih bersekolah. Inilah senario anak MELAYU sekarang, sangat gemar melakukan perbuatan yang tidak berfaedah, membazir masa dan menyusahkan orang lain. Apa yang menyedihkan lagi, perhimpunan tersebut disertai oleh perbuatan keganasan, bergaduh antara dua pihak. Inilah orang MELAYU, tidak pernah sedar, tidak pernah belajar dari sejarah. Sangat memalukan, dua kumpulan dari kaum sendiri bergaduh sesama sendiri, dan ditertawakan oleh kaum lain.

Benarlah apa yang dikatakan oleh mantan Perdana Menteri Ke Empat kita, Tun Dr. Mahathir, di dalam sajak beliau, MELAYU MUDAH LUPA. MELAYU tidak pernah ingin berubah, masih lagi berda di takuk pemikiran yang sama. Suka melakukan perkara yang tidak berfaedah, meugikan bangsa, kaum sendiri.

Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya dipijak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya retak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya teriak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya haprak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kelas dua
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya hina
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya sengketa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya derita
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kerdil
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya terpencil
Melayu mudah lupa
Tiada daulat
Tiada maruah
Tiada bebas
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Sejarah bangsanya yang lena
Tanah lahirnya yang merekah berdarah
Ingatlah
Ingatlah
Ingatlah
Wahai bangsaku
Jangan mudah lupa lagi
Kerana perjuanganmu belum selesai...


Nukilan: Tun Dr Mahathir Mohammad semasa Perhimpunan Agung UMNO tahun 2001.

Perkara-perkara yang dinyatakan oleh beliau di dalam nukilan tersebut tidak akan pernah berubah sekiranya MELAYU tidak pernah berubah. Sedarlah Melayu oh Melayu.....

0 comments:

Powered By Blogger

Followers

Beyond Perspectives © 2008. Blog design by Randomness