MELAYU YANG TIDUR

Arena politik di Perak boleh dikatakan telah mencapai kemuncaknya apabila telah berlakunya satu sejarah yang baru di mana sebuah kerajaan negeri yang baru di bentuk tidak sampai setahun telah runtuh akibat daripada permainan politik dalamannya sendiri. Rentetan peristiwa kejatuhan kerajaan pembangkang di Perak bermula apabila tiga orang ahli exco dewan undangan negerinya bertindak keluar daripada parti dan menjadi calon bebas. Ini di tambah lagi dengan tindakan daripada wakil rakyat Bota, Yang Berhormat Nasarudin bertindak untuk kembali ke pangkuan UMNO dan seterusnya memadamkan senyuman pihak pembangkang yang baru hendak ‘bertatih’ memerintah negeri.


Hari ini, sejarah sepuluh tahun yang lalu telah berulang kembali. Negera Malaysia yang sepatutnya aman damai telah dicemari oleh tindakan segelintir pihak yang tidak berpuas hati dengan titah Sultan Perak, Duli Yang Maha Mulia Sultan Azlan Shah yang mahukan idola mereka iaitu Menteri Besar meletakkan jawatannya. Meskipun mereka tahu bahawa ‘idola’ mereka itu hanya sebagai ‘boneka’ yang tinggal di tengah-tengah pemain boneka. Pun begitu sang boneka juga tidak dapat menerima yang beliau telah kehilangan mahligainya sehinggakan sanggup membuang maruah dan perasaan malu dan bertindak untuk terus tinggal di mahligai yang telah membuangnya. Di manakan maruah sebagai seorang wakil rakyat, sebagai seorang pemimpin, bahkan sebagai seorang Melayu? Di manakah nilai dirinya sehinggakan sanggup menderhaka kepada Sultan sendiri. Itulah realiti melayu pada zaman sekarang, demi nama dan kuasa segala-gala sanggup dilakukan sehingga membelakangkan nilai-nilai murni masyarakat Melayu yang dulu diangkat tinggi. Di manakah sumpah taat setia kepada Sultan dan negeri yang telah dilaungkan?


Penulis begitu terperanjat dengan apa yang telah dipaparkan oleh media massa tentang senario yang telah berlaku di Perak. Rata-rata penyokong yang dipaparkan adalah terdiri daripada orang-orang Melayu tergamak melakukan perbuatan yang menghina dan menderhaka kepada Sultan sendiri. Di sebabkan oleh pemimpin meraka telah hilang kuasa mereka sanggup melakukan demonstrasi jalanan seperti itu. Jika dilihat dengan sekali imbas, senario seperti itu adalah seperti apa yang sering berlaku di negara-negara jiran seperti di Indonesia dan Thailand yang sememangnya terkenal dengan perkara seperti itu. Penulis sangat terperanjat dan tidak pernah terfikir sampai begini rendahnya tahap mentaliti dan biadap masyarakat Melayu.


Bangunlah dari tidur dan jangan jadi seorang Melayu yang bodoh. Bergaduh sesama kaum dan disaksikan oleh kaum lain. Sebagai sebuah masyarakat yang terkenal dengan budi bahasa yang baik, sepatutnya kita tolong-menolong untuk membangunkan bangsa dan kaum sendiri dan bukannya bergaduh sesama sendiri. Perbuatan ini hanya akan ditertawakan oleh kaum lain yang hanya melihat dari tepi. Di sini penulis juga mencadangkan supaya mana-mana individu yang cuba menentang dan mencabar Sultan perlu di tahan di bawah Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA). Jangan jadi Melayu yang bodoh.

0 comments:

Powered By Blogger

Followers

Beyond Perspectives © 2008. Blog design by Randomness